Fysio lageland

Last van hand of pols

Heeft u klachten aan uw rug, pijn, moeite met bewegen, uitstraling naar beneden, tintelingen?

Vrijwel iedereen krijgt vroeg of laat te maken met rugklachten. Vaak treden deze klachten op tijdens het zitten en in veel van deze gevallen is zitten juist de oorzaak van de klachten. Van de mensen met een zittend beroep behaald 32 % de beweegnorm. Door veel zitten is de rug inactief hierdoor kunnen er in de loop van tijd rugklachten ontstaan.

Spit (‘’lumbago’’) is een vorm van acute rugpijn. Er wordt ook vaak gesproken van het ‘’plotseling in de rug schieten’’. Deze acute pijn wordt gekenmerkt door scherpe- schietende pijn, stijfheid en/of een bewegingsbeperking in de lage rug. Men kan ook last krijgen van uitstralende pijn in de billen en de bovenbenen. Er zijn meerdere mogelijke oorzaken van spit zoals: overbelasting, (langdurig) verkeerd bewegen van de rug, plotselinge beweging (bukken of draaien), stress, slechte lichamelijke conditie of ongetraind zware werkzaamheden verrichten.
Artrose van de rug (‘’spondylose’’ of ‘’spondylartrose’’) is een voortschrijdende aandoening van de wervelkolom. Hierbij raken de wervels en het tussenliggend kraakbeen aangetast. Deze aandoening kom veelal voor bij ouderen, hierdoor wordt het in de volksmond ook wel ‘’slijtage’’ genoemd. Echter kunnen er nog vele andere oorzaken meespelen in het ontwikkelen van artrose.
Daarnaast zijn er nog verschillende oorzaken van rugklachten, hierbij kunt u denken aan een hernia, stenose, bechterew (reumatische aandoeningen), ‘’ischias’’, stress of vermoeidheid.

Behandelingen

Tijdens de eerste afspraak wordt samen met u in kaart gebracht wat uw klachten zijn en waar wij als fysiotherapeut een rol kunnen spelen. Na het vraaggesprek volgt een lichamelijk onderzoek. Op basis van de gegevens uit zowel het gesprek als het onderzoek zal er samen met u een behandelplan worden opgesteld. De behandeling is gericht op het verminderen van de beperkingen die u ervaart als gevolg van de klachten. De behandeling is afhankelijk van de bevindingen van het onderzoek en kan zich richten op vermindering van pijn, verbeteren van de mobiliteit, kracht/stabiliteit en advies geven mbt de belasting-belastbaarheid van hand/pols.

Soorten klachten aan pols

Hand/polsklachten waarmee u bij de fysiotherapeut terecht kan:

Fractuur (pols of handbotje);

Artrose;

Malletvinger (letsel van de strekpees);

Skiduim (bandletsel van de duim);

TFCC (Triangulaire Fibro Cartilagineuze Complex; meniscus in de pols);

PTFCC (Triangulaire Fibro Cartilagineuze Complex; meniscus in de pols);

Instabiliteit;

Ziekte van Duyputren;

Ziekte van Quervain;

Carpaal tunnel syndroom;

Maak een vrijblijvende afspraak.

Heeft u klachten? Wij helpen u hier graag vanaf! Maak hieronder snel een afspraak.

Locatie bij u in Rotterdam-Alexander;

Altijd een persoonlijk coach speciaal voor u;

Een persoonlijk behandelplan;